top of page
Zoeken
  • jeroendriessen0

Heb ik een snelle stofwisseling?

Blog:

Met enige regelmaat hoor ik deze uitspraak langskomen in mijn praktijk; “Ik denk dat ik een snelle stofwisseling heb”. Vaak gaat het gesprek dan over de voeding die een cliënt nuttigt en de overtuigingen die een cliënt heeft over bepaalde type voeding waar hij of zij het goed op doet. Deze uitspraak wordt dan vaak gebruikt om aan te geven dan men eigenlijk continu trek heeft en nooit echt verzadigd is.


Snelle stofwisseling

Maar wat betekent deze uitspraak “snelle stofwisseling” eigenlijk? Kijkend naar de leer van de stofwisselingstypen bedoelen mensen met deze uitspraak vaak dat ze een snelle verbranding hebben. Het woord verbranden heeft in dit geval te maken met je celverbranding. In de mitochondriën (energiefabriekjes) van jouw lichaamscellen vindt de citroenzuurcyclus plaats.


Deze citroenzuurcyclus is een verbrandingscyclus die eiwitten, vetten, koolhydraten en zuurstof verbrandt om o.a. chemische energie (ATP) te produceren. Het is een enorm belangrijk proces, want het is verantwoordelijk voor 80% van de energieproductie in jouw lichaam!


Daarnaast is het goed om te weten dat wanneer er optimale energie beschikbaar is voor jouw lichaam ook optimaal functioneren van jouw lichaam (al jouw organen, klieren, cellen, systemen) en daarmee een goede gezondheid mogelijk is.


De snelheid van deze citroenzuurcyclus hangt af van een aantal factoren: Erfelijkheid is de eerste. Wat jij in jou genen hebt meegekregen bepaalt in de basis jouw verbrandingssnelheid, de snelheid waarmee jouw enzymen voeding kunnen afbreken. Maar er zijn ook andere factoren: leefstijl (stress), omgeving, jouw persoonlijke situatie/gezondheid (ziekte of tekort/overmaat aan bepaalde nutrienten) die ook effect hebben op de basissnelheid van jouw citroenzuurcyclus.


Heb ik een snelle stofwisseling?

Een snelle verbrander is iemand die koolhydraten snel verbrandt. Een langzame verbrander is iemand die koolhydraten langzaam verbrandt. Iemand die dus na het eten van een boterham weer snel trek krijgt of behoefte krijgt in iets vets en zoetigs, zou dus zomaar eens een snelle verbranding kunnen hebben. Krijg je snel weer honger na elke type maaltijdsamenstelling, dan is het van belang om ook naar de staat van je darmmicrobioom te kijken.


Voor een succesvol verloop van de citroenzuurcyclus en optimale ATP productie is het van belang dat de juiste hoeveelheden vetten en koolhydraten op het zelfde moment beschikbaar komen in de citroenzuurcyclus. Het hebben van een snelle celverbranding kan worden gezien als een onbalans die we recht kunnen zetten (opnieuw chemische balans creëren) door jou de juiste verhoudingen eiwitten/vetten en koolhydraten te laten nuttigen en de juiste soorten eiwitten, vetten en koolhydraten. Alleen op deze manier creëren we een gemiddelde duurzame snelheid van de citroenzuurcyclus en de optimale ATP productie.


Wat merk je bij een snelle stofwisseling?

Het is daarom een misvatting dat het niet uitmaakt WAT we eten, want optimale ATP productie is een illusie als jij als snelle verbrander onvoldoende vetten en eiwitten eet naast koolhydraten om zo jouw al te snelle citroenzuurcyclus wat af te remmen. Doe je dat niet dan kun je klachten gaan ervaren als: algemene vermoeidheid, je met momenten hyper voelen, snel geïrriteerd zijn, snel verzuren van spieren, aankomen van koolhydraten die je niet kan verteren, constant hongerig zijn en moeilijk wakker worden.


Zo kreeg ik een tijdje terug deze reactie van een cliënt die zijn voedingspatroon succesvol had aangepast naar dat van een snelle verbrander:


“Het is eigenlijk zo logisch. Ik geef mijn lichaam nu gewoon wat het nodig heeft. Ik kan nu veel langer door op mijn maaltijden, loop niet meer de hele dag te snacken en heb veel meer energie. Daarnaast weet ik nu ook welke type groenten voor mijn stofwisselingstype wel en niet werken, het is voor mij de basis die ik nodig had om van daaruit weer nieuwe dingen op te pakken en ook met mijn moestuin aan de slag te gaan.”



Een week later kwam ik deze cliënt ’s ochtend tegen met hardlopen, hij had zijn ochtendwandeling ook weer opgepakt. Dat was voor mij de bevestiging en een prachtig voorbeeld van hoe eten volgens je stofwisseling jouw leven een draai in de goede richting kan geven.


40 weergaven0 opmerkingen
bottom of page