Zoeken
  • jeroendriessen0

Tropisch fruit: hopla de deur uit!

Poeh poeh… wat kan het soms heet zijn in de zomer. Niet fijners dan een lekker stukje fruit om jezelf wat af te koelen.


Gelukkig zijn de schappen in de supermarkt goed gevuld: Ananas, papaja, kiwi, mango, bananen, meloen… genoeg aanbod om uit te kiezen. Maar er zit een addertje onder het gras. Daar waar Nederlandse fruitsoorten zoals een appel, peer, framboos, braam, pruim, kersen… een thermisch neutrale tot verfrissende werking hebben. Zo hebben exotische fruitsoorten zoals ananas, banaan, mango, watermeloen, kiwi een verkoelende werking op je lichaam en je spijsvertering, ze zijn thermisch gezien ijskoud! Dat wil zeggen dat voor het verteren van exotische vruchten ons lichaam veel meer energie kwijt is.


Vaak is fruit wat groeit in je eigen omgeving (lees je eigen land of achtertuin) het beste om te eten. Deze fruitsoorten zijn namelijk geschikt om ons een matige verfrissing te geven in ons over het algemeen vochtige en koudere klimaat.



Ik weet nog dat ik met mijn vrouw een reis maakte door Midden Amerika. De meest exotische fruitsoorten groeiden daar aan de bomen. Op elke hoek van de straat kon je wel een kraampje vinden met verse bananen, ananas of mango vinden. In het over het algemeen hete en tropische klimaat van Midden Amerika zijn deze vruchten perfect om de mensen die daar wonen enige verkoeling te verschaffen bij deze hitte. Eet je deze producten met mate in Nederland in een hete zomerperiode dan zal dit wellicht niet teveel problemen geven. Alleen de mango’s worden hier ook aangeboden in de supermarkt in onze winterperiode, een periode waarin ons lichaam over het algemeen meer warmte nodig heeft (de stoofpotjes en stampotten zijn daar een mooi voorbeeld van). Het nuttigen van deze exotische fruitsoorten in de winter kan je systeem dan ook behoorlijk ontregelen.


Daarnaast verteert rijp fruit het beste. Dat wil zeggen fruit wat rijp van de bomen af komt, het rijpingsproces stopt namelijk bij de pluk. Weer een reden om exotisch fruit te mijden: ik heb nog nooit een gele tros bananen of een gele doos mango’s ingescheept zien worden vanuit Costa Rica naar Nederland. Maar ook het inheemse fruit in de supermarkt kan niet altijd rijp van de bomen worden aangeboden. Fruit van het seizoen eten is daarom aan te raden! Denk in deze tijd van het jaar bijvoorbeeld aan de kersen, de frambozen en de aardbeien. Toevallig heb ik van alle drie een struik of boompje staan in de achtertuin en ik spreek altijd met mijn dochtertje van 6 af: “alleen plukken als ze helemaal rood zijn :) ”.


Afhankelijk van je stofwisselingstype (lees hier blog over stofwisseling) kan het eten van fruit daarnaast meer of minder geschikt voor je zijn. Een Eiwit/vet type is niet gebaat bij fruit, dit bevat te veel suikers en daar doet de verbrandingsmotor van een eiwit/vet type het niet goed op. Of het wijs is om fruit te eten is ook afhankelijk van je gezondheidssituatie: bij spijsverteringsproblemen is het raadzaam om het nuttigen van fruit te beperken en bij veel hitte in je systeem (door bijvoorbeeld stress) kan het eten van fruit bijvoorbeeld wel zorgen voor wat extra koeling in je lichaam.


Hierbij vijf algemene tips voor het eten van fruit:

1) Beperkt je inname van fruit tot max 1 of 2 stuks (of 1 a 2 handjes) per dag (afhankelijk van je stofwisseling en situatie). Het beste eet je fruit rond het einde van de middag en niet direct na een maaltijd, i.v.m. de beste vertering.


2) Blancheer fruit, maak een compote of verwerk het in een gerecht. Dit om de verfrissende/verkoelende werking te beperken en de verteerbaarheid te verhogen.



3) Eet inheems fruit! Eet exotisch fruit alleen in de zomer, en met mate, verwerk ze het liefst in een gerecht.


4) Eet fruit van het seizoen: bv kersen en aardbeien in de zomer, peren in de herfst. Of pluk je fruit rijp van de bomen, je proeft het verschil!


5) Eet biologisch fruit. Fruit wordt vaak bespoten met insecticiden, toxische stoffen die je lichaam absoluut geen goed doen. In Nederland is er over het algemeen een strengere wetgeving voor resten die achter mogen blijven op een product, producten die uit Nederland komen zouden daarom de voorkeur moeten krijgen. Weer een reden om inheems fruit te eten :) .


Ben jij benieuwd of fruit eten goed voor jou is? Boek dan hier je voedingsconsult!


Stay healthy!


Jeroen

2 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven