top of page
Zoeken
  • jeroendriessen0

Coaching: hoe voorkom ik aankomen tijdens de feestdagen en hoe pak ik daarna de draad weer op?

Vandaag de laatste coachingssessie gehad met een cliënt. Mijn cliënt heeft prachtige stappen gezet: kleinere buikomvang, minder gewicht, meer energie, overtuigingen omgebogen, fysiek en emotioneel weer lekkerder in haar vel door voor haar geschikte beweging en een voedingspatroon wat goed voelt en voor wat haar betreft blijvend is.


Ware het niet dat de feestdagen wat roet in het eten hebben gegooid :(


De feestdagen brengen altijd uitdaging met zich mee; drukte, verleidingen (qua voeding), stress, emoties, allemaal zaken die er uiteindelijk toe kunnen leiden dat terugval in je oude voedingspatroon op de loer ligt.


Duurzame gedragsverandering lukt alleen als er lijdensdruk is (je hebt last van je verkeerde gedrag/ gewoontes, je weet waarom het nodig is en waar je het voor doet), je discipline hebt (weerstand bieden aan gewoontes en sociale druk, coping vaardigheden ontwikkelen), en je het toch toegeven aan oude gewoonten aan jezelf verwijt (interne attributie: kijk je naar jezelf of geef je anderen de schuld als het niet lukt?).


Deze theorie (Apello) gaat wat mij betreft hand in hand met de growth mindset: wat er niet is kan ontwikkeld of verbeterd worden en als er iets niet lukt, en je valt een fase terug in de fasen van gedragsverandering (bijvoorbeeld van stap 5 ‘nieuw gedrag is de nieuwe gewoonte’ naar stap 4 ‘oud gedrag actief gaan vervangen door nieuw gedrag’), dan geeft dat aan wat je te doen hebt!




Zo zou je van dit terugvalmoment bijvoorbeeld kunnen leren dat: feestdagen en het samenzijn met bepaalde groepen mensen blijkbaar een hoogrisico situatie voor jou zijn, welke coping vaardigheden je nog niet helemaal beheerst (nee zeggen, positief blijven, vasthouden aan je standpunt, denken in oplossingen?), dat jij je eigenlijk onnodig zorgen maakt om die dagen en dat dit in de aanloop er naar toe al leidt tot stress en dat dit alles maakt dat je hunkert naar oud gedrag: nuttigen van verkeerde voeding.


Deze zaken aanpakken maakt dat jij weer aan de slag kunt met jezelf verbeteren. Dat betekende in het geval van mijn cliënt:  je gedachten onder de loep nemen, belemmerende overtuigingen aanpakken (bijvoorbeeld: ik kan niet omgaan met die drukte), als – dan plannen maken, zorgen voor gezondere alternatieven, werken aan omgaan met een veelheid aan prikkels, het aanleren van beschermingstechnieken om energie van anderen buiten de deur te houden, en jezelf er aan herinneren dat het aanhouden van jouw maatgemaakte voedingspatroon er juist voor zorgt dat je risicosituaties, zoals de feestdagen, zonder problemen het hoofd kan bieden.


Af en toe een terugvalmoment hoort bij veranderen. Maar op deze manier ben je de volgende keer weer beter in staat om je ook tijdens de feestdagen aan jouw voedingspatroon te houden (eventueel met geplande uitzonderingen). En als dat eenmaal lukt dan wordt de kans op terugval naar slechte gewoontes alweer een stuk kleiner. Zo ga jij stapje voor stapje beter voor jezelf zorgen!


Wat zijn jouw hoog risicosituaties? En wanneer verval jij in ongezonde voeding? 

En wat is gezonde voeding eigenlijk voor jou? 


Ik hoor het graag!


Stay Healthy!


Jeroen

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page