Zoeken
  • jeroendriessen0

Hormonen in balans met de juiste voeding

Ik merk in mijn praktijk dat cliënten vaak niet weten dat een goede hormoonhuishouding begint bij de juiste voeding! Maar wat heeft voeding nou met hormonen te maken?


Allereerste is het goed om te weten wat hormonen zijn en waarom deze belangrijk zijn. Hormonen zijn stoffen die aanzetten tot activiteit in ons lichaam en zijn daarmee een belangrijk onderdeel van de regelsystemen van ons lichaam. De hele stofwisseling; alle biochemische processen die plaatsvinden in onze cellen, zoals bijvoorbeeld het proces van energieproductie (citroenzuurcyclus), valt onder de regiefunctie van deze hormonen. Als deze processen optimaal functioneren dan is ons lichaam gezond en kun jij een energiek leven leiden!



Juiste voeding, goede darmflora, goede hormoonproductie

Onze darmen worden gezien als de belangrijkste producent van hormonen. Stel er is een disbalans in de darmen dan zal de hormoonproductie verlagen. Wat kan leiden tot een disbalans in je hormoonhuishouding. Vaak wordt stress aangewezen als een veroorzaker van hormoonproblemen. Men vergeet dan vaak dat naast mentale stress ook voeding die niet past bij ons lichaam een stressreactie kan veroorzaken. Voeding waarvoor je intolerant bent of voeding die niet past bij jouw stofwisselingstype kan deze stressreactie veroorzaken.


Denk bij voeding die stress veroorzaakt ook eens aan stimulerende voeding. Stimulerende voeding kiezen we vaak bewust vanwege het opkikker effect maar ook dit effect kan worden gezien als een stressreactie in het lichaam. Voeding zoals koffie, cola, thee en zoete stimulerende drankjes. De cafeïne in deze voeding stimuleert namelijk de insulineaanmaak en werkt daarmee ontstekingsbevorderend in ons lichaam, zeker als er aan deze voeding ook suikers zijn/worden toegevoegd. Cafeïne vrije koffie is trouwens niet de oplossing, want zelfs cafeïnevrije koffie zorgt voor een verhoogde bloedsuikerspiegel met bloedsuikerschommelingen en insuline aanmaak als gevolg. Wist je trouwens dat cafeïnevrije koffie nooit helemaal cafeïnevrij is?

De juiste voeding zorgt dus voor een goede darmflora en daarmee een goede hormoonproductie.


Juiste voeding voorkomt verstoring van hypothalamus

Door verkeerde voeding kan ook je hypothalamus, een hormoonklier, van de leg raken. De hypothalamus wordt ook wel het centrale regelmechanisme in de hersenen genoemd, dat een belangrijke rol speelt bij het reguleren van belangrijke lichaamsfuncties. De hypothalamus controleert hoe het staat met de homeostase (chemische balans) in je lichaam en regelt op basis van wat hij aantreft dus ook de hormonen. Deze hypothalamus kan verstoord raken door verkeerde voeding, maar ook door hevige emoties of trauma’s, toxinen en virussen. Is er sprake van veel laaggradige ontstekingen in je lichaam als gevolg van verkeerde voeding dan kan er ook sprake zijn van een ontsteking van de hypothalamus wat indirect kan leiden tot zaken als: overmatig eten, obesitas, en aankomen of afvallen bij stress.


De juiste (hoeveelheid) eiwitten zorgen voor opbouw van hormonen

Eiwitten zijn van groot belang voor de opbouw van hormonen. Het nuttigen van de juiste eiwitten kan dus helpen voor een goede hormoonopbouw.

Maar wat zijn de voor jou juiste eiwitten en wat is de voor jou juiste voeding? Vanzelfsprekend betekent dit het vermijden van voeding die niets bijdraagt aan de gezondheid. Denk dan bijvoorbeeld aan transvetten, suikers, stimulerende middelen en alcohol. Maar de juiste voeding voor jou? Dat is volgens de leer van de stofwisselingstypen per persoon verschillend. Dit omdat iedere persoon uniek is en daarmee een ander type stofwisseling heeft. De 1 kan dus gebaat zijn bij rood en purinerijke vlees en vissoorten, terwijl de ander meer gebaat is bij magere en purinearme vlees/vissoorten en plantaardige eiwitbronnen. Kiezen voor alleen plantaardige eiwitten zoals bonen, noten of zaden kan afhankelijk van je stofwisselingtype nou net de verkeerde keuze zijn. Maar ook welke hoeveelheid koolhydraten (waaronder granen en fruit) en vetten bij jou past is afhankelijk van je stofwisselingstype.


Eet volgens je stofwisselingstype

Eten volgens jouw stofwisselingstype speelt in dit verhaal dus een essentiële rol. Want als jij de juiste voeding nuttigt zorgt dat voor een goede hormoonproductie en een optimaal functionerende stofwisseling. Als jouw stofwisseling optimaal functioneert en je er voor zorgt dat die juiste voeding ook voeding is volgens jouw stofwisselingstype dan is je lichaam in staat om optimale en duurzame energie te uit jouw voeding te produceren zodat jij een energiek en gezond leven kan leiden! Twee vliegen in 1 klap!


Fijne dag & stay healthy!


Groeten,


Jeroen


#Gezondheid #Stofwisseling #energie #hormonen #voedingscoach #TCM #lifestyle #5elementenvoeding

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven