Zoeken
  • jeroendriessen0

Fysio of voedingsanalyse bij sport(blessure)?

In mijn vorige blog heb je kunnen lezen hoe Daphne Schippers mijn inspireerde tot het schrijven van een blog over voeding mbt sport. Maar wat doe je eigenlijk bij een sportblessure? Vaak gaan we meteen aan een fysio. Iets aan onze voeding veranderen, daar denken we niet snel aan. Toch speelt voeding en vooral het nuttigen van voeding volgens je stofwisselingstype een belangrijke rol bij sportprestaties en het herstel.


Sportprestaties

Als je gaat sporten verbrand je lichaam acuut de koolhydraten. Koolhydraten geven dan ook snel veel energie voor elke stofwisselingstype. Heb je echter een eiwit/vet stofwisselingstype dan kun je ook langdurig presteren op eiwitten en vetten en haalt je lichaam hier de meeste duurzame energie uit. Oftewel, niet iedere sporter heeft dezelfde hoeveelheid koolhydraten nodig.


Voor het herstel van je lichaam na het sporten is je stofwisselingstype ook van belang. Want een eiwit/vet type heeft bijvoorbeeld veel meer eiwitten en vetten nodig na het sporten uit voeding met een hoog gehalte aan purine en met name de dierlijke eiwitten. Denk aan rood vlees, mosselen of orgaanvlees zoals bijvoorbeeld kippenlevertjes. Alleen plantaardige eiwitten is voor dit type eigenlijk geen optie. Iemand met een koolhydraat stofwisselingstype kan zijn eiwitten en vetten voor herstel beter halen uit mager vlees zoals kip, witvis of plantaardige varianten zoals: peulvruchten, noten en zaden.


Zelf heb ik 2x een marathon gelopen en ik ben van nature nogal fanatiek. Een training overslaan deed ik zelden of nooit, ook niet als ik eigenlijk signalen kreeg van vermoeidheid. Nou is een marathon lopen sowieso niet 1 van de gezondste dingen die je kan doen maar het zorgde bij mij ook voor een aantal negatieve bijeffecten: lichamelijke uitputting en een verslechtering van mijn microbioom. Aangezien energie winnen niet gaat over hoeveel je eet, maar over hoeveel je kunt verteren is een verslechtering van je microbioom erg onwenselijk. Weet dus dat ook overdreven trainen om af te vallen of spanningen kwijt te raken kunnen leiden tot uitputting, zeker als je ook nog wat perfectionistisch bent en daarmee nog weleens de signalen van je lichaam negeert.





Sportblesures

Binnen de 5 elementenvoeding kijken we bij sport en beweging vaak naar het hout element: met het orgaan de lever en het aarde element met het orgaan de milt. De lever controleert de spiertonus die de spanning of slapte van de spieren en pezen bepaalt. Krampen, contracties, moeilijkheden in flexie en strekken en beweging in het algemeen duiden vaak op een probleem met de lever. Als de lever energie vrij stroomt zijn de spieren goed bevochtigd wat de kans op blessures verkleint. Spierzwakte van de ledematen (slappe, zwakke spieren) en weinig fysieke energie is vaker gerelateerd aan de milt.


Daarnaast spreken we in de 5 elementenvoeding ook over Droogte of Hitte in het lichaam. Te veel Droogte zorgt er ook voor dat spieren niet goed bevochtigd zijn wat de kans op blessures verhoogt.

Zeer intensief sporten om spanningen kwijt te raken kan ook een teken zijn van een lever Qi stagnatie, wat sportblessures dus weer in de hand speelt. Wat heb je op je lever, wat je kwijt wil raken door intensief te sporten? In dit geval is sporten op matige intensiteit, een goed gesprek, voor jou goede voeding eventueel aangevuld met acupunctuur een betere manier om je lever Qi weer vrij te laten stromen.


Ik heb cliënten die op consult komen daarom al vaker het advies gegeven om vooral meer te bewegen met matige inspanning. Zeker wanneer ik zie dat er meerdere disbalansen in het lichaam aanwezig zijn bij mijn cliënten geef ik geregeld het advies om het intensieve sporten even wat terug te schroeven.


Schrijven over voeding voor sport en herstel heeft mij erg nieuwsgierig gemaakt naar de manier waarop topsporters zoals Daphne Schippers geadviseerd worden in hun voeding. Ik denk dat sporters vaak vasthouden aan oude gewoonten (en overtuigingen) met betrekking tot voeding die uiteindelijk negatief kunnen uitpakken voor hun prestaties en herstel. De volgende keer als ik Daphne Schippers zie ga ik haar toch echt vragen naar wat ze nou eigenlijk eet.


Ben jij benieuwd of intensief sporten voor jou wel het beste is op dit moment, wat je kunt doen om je energie te verhogen, de kans op spierherstel te vergroten en de kans op sportblessures te verkleinen?


Boek dan hier je voedingsconsult!


Stay healthy


Jeroen

5 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven