Zoeken
  • jeroendriessen0

Ik hoop niet dat Daphne Schippers ontbijt met kwark, muesli en fruit!

Laatst maakte ik een ochtendwandeling in het bos. Ik had het eerst niet echt in de gaten, ik was nogal gefocust op de hond die speels mijn richting op kwam snuffelen. Maar na een welgemeende ‘goedemorgen’ zag ik het: he, dat is Daphne Schippers! Met haar hond.

De Daphne Schippers: 2x wereldkampioene op de 200m (2015, 2017), 2x Europees kampioene op de 100m (2014, 2016), zilveren medaillewinnares op de 200m van de olympische spelen in 2016 en Europees recordhoudster op de 200m (om maar even wat te noemen). De eerste vraag die meteen bij mij opkwam: wat zou ze eigenlijk ontbeten hebben? Ik hoop niet met kwark, muesli en fruit.


Ik heb het lef niet gehad om haar in haar ochtendwandeling te storen, jammer voor dit verhaal, maar ik haalde er wel de inspiratie uit om dit blog te schrijven, want de leer van de stofwisseling en de 5 elementen voeding kan heel interessant zijn voor (top)sporters die hun prestaties willen verbeteren of blessureleed willen voorkomen en verminderen.



De meeste energie haal je uit je ontbijt


Kwark en ook yoghurt is een geliefd ontbijt voor veel Nederlanders. Veel topsporters doen hier gerust aan mee. Denk maar even aan al die reclames voor zuivelproducten. Volgens mij speelt Daphne zelfs een rol in de reclame van Campina. Het geeft daarmee dan ook het beeld af bij veel mensen dat kwark en yoghurt eten gezond is en je fit en sterk maakt. Vooral de eiwitten worden geprezen. Niet voor niets is de hype van extra proteïne producten enorm groeiende.


Maar zoals ik eerder ook schreef in mijn blog over hooikoorts: yoghurt en kwark van koemelk hebben helaas een nadeel: ze zijn zeer moeilijk verteerbaar. En al helemaal als ontbijt kost het voor je lichaam veel energie om het te verwerken. Daarnaast kan er vanwege de slechte vertering, dampvorming in het lichaam ontstaan. Hierbij slaat het lichaam overtollige afvalstoffen op wat zorgt voor overgewicht en een grotere kans geeft op schimmels, (slechte) bacteriën en virussen. Vanwege de calcium hoef je het ook niet te doen, we nemen calcium als mens namelijk erg moeilijk op uit koemelk.


Dan de muesli, wat feitelijk rauwe granen zijn. Ook muesli is zwaar verteerbaar, zeker als het ook nog een gluten houdende granen zijn zoals tarwe, haver en rogge. Daarnaast hebben granen en fruit zoals sinaasappelsap vaak een thermisch verkoelend effect op je lichaam. Je koelt je lichaam dan dusdanig af dat je energie aangewend moet worden om 1) de zwaar verteerbare voeding te verteren en 2) je lichaam op te warmen.


Wat dus op het oog lijkt op een gezond ontbijt, ideaal voor sporters en healty people. Blijkt dus meer een energievreter dan energiegever te zijn. Dat lijkt me niet de bedoeling voor een topsporter als Daphne. Ze zal ook niet de meeste energie halen uit een ontbijt van kwark, muesli en fruit. Dus mocht ze dit werkelijk ontbijten, dan weet ik zeker dat ze haar potentieel nog niet heeft bereikt :)


Ben jij een fanatieke sporter en herken jij je in het beeld dat kwark en yoghurt gezond is en hoort bij het voedingspatroon van een sporter? Wil jij jouw prestaties verbeteren, minder blessures ervaren en meer intuïtiever eten?


Stuur me dan een mailtje om te kijken wat ik voor je kan betekenen.


Stay healthy!


Jeroen

54 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven